JAK V KANADĚ KOUPIT AUTO

a proč je to dobrý nápad

Cestování Kanadou vlastním autem bez nutnosti posílat si jej z Evropy? Jde to a překvapivě jednoduše a levně. Jen je potřeba si auto koupit až v Kanadě. V tomto článku se dozvíš, jak celý proces nákupu auta probíhá a jaké výhody ti koupě přinese. 

PROČ NAD KOUPÍ VŮBEC PŘEMÝŠLET?

Nejvíc záleží na tom, jak dlouho se v Kanadě plánuješ zdržet. Vzhledem k tomu, že je potřeba zaplatit drahou pojistku na tři měsíce, pravděpodobně se nevyplatí kupovat auto na týdenní návštěvu Kanady. Jestli máš v plánu několik týdnu, už se vyplatí nad tím přemýšlet a pokud tu chceš cestovat tři měsíce, tak téměř není o čem přemýšlet.

Předně, Kanada je obrovská a pokud nemáš dostatek času a energie ji prochodit pešky, případně projezdit stopem, auto bude pravděpodobně tvoje jediná možnost. Teď ale příchází zásadní otázka, jestli si auto půjčit, nebo si jej koupit.

Předpokládejme, že plánuješ v Kanadě strávit tři měsíce. Půjčení malého auta typu Chevrolet Spark tě vyjde na cca 3200 kanadských dolarů. V tomhle autě se ale pohodlně nevyspíš a není v něm žádná výbava. Pokud bys chtěl sáhnout po vybavené dodávce, počítej s více než dvojnásobkem. Navíc, půjčení je často spjato s omezením kilometrů, které můžeš za den ujet. Nicméně to hlavní, co by tě mělo přesvědčit, je možnost auto po třech měsících prodat a zaplatit tak v podstatě jen pojištění.

JAK SLOŽITÉ JE KOUPIT SI V KANADĚ AUTO?

Jakožto Čech nebo Slovák budeš pravděpodobně zvyklý na naši byrokracii a tak možná nebudeš věřit následujícím řádkům. Koupit si v Kanadě auto je jedna z nejjednodušších zálěžitostí. Celý proces, od nalezení auta, přes jeho registraci a pojištění až po montování značek zabral hodinu a půl. Beze srandy.

CO KE KOUPI BUDEŠ POTŘEBOVAT?

V první řadě najít své auto. Možnosti jsou dvě. Tou první je oficiální autobazar, kde bys měl mít větší záruku toho, že auto ještě úplně není na odpis. Navíc si jej budeš moct zkusit projet. Další z možností je Marketplace na Facebooku, což jsme zvolili i my. Jasně, na Marketplace ti nikdo nezaručí, že auto bude fungovat i následující den. Na druhou stranu, my koupili auto z roku 2005, které vydávalo příšerné zvuky a momentálně píšu článek na hranicích Mexika s Belize po ujetých 19 000 km. Během cesty jsme jednou měnili olej a zadní brzdy. Nevýhodou nákupu přes Marketplace je, že si možná auto nebudeš moct projet. Jakmile nemá auto zaplacenou pojistku a poznávací značky, hrozí za jízdu tak velká pokuta, že je možná levnější opravit případnou poruchu. My měli trošku štěstí v tom, že i když auto již pojištění postrádalo, zaparkované bylo v podzemních garážích, takže jsme se projeli alespoň tam. 

Jakmile najdeš své auto a rozhodneš se plácnout si s prodejcem, budete se muset oba vydat na některou z pojišťoven. Nejblíže k nám byla pobočka Westland, ale můžeš si vybrat i z jiných (Co-operators, Allstate, BCAA). Všechny poskytují základní státní pojištění ICBC, na které má vláda monopol. Soukromé pojišťovny pak mohou nabízet produkty navíc k ICBC. Prodejce auta v pojišťovně budou potřebovat jen chvíli, aby mu zrušili registraci auta na jeho jméno. Tebe tam potrápí o malou chvilku déle.

K vyřízení registrace budeš potřebovat doložit svůj řidičský průkaz a někdo může vyžadovat i mezinárodní řidičský průkaz, který si v Česku můžeš vyřídit na městském úřadu. Poplatek za vyřízení je 50 Kč. Dále se budou ptát, kde bude tvé auto zaparkované. Nad tímhle trochu dumali, ale když jim vysvětlíš, že budeš celou dobu v pohybu, mávnou nad tím rukou.

JAK SI ZAŘÍDIT NIŽŠÍ DAŇ ZA NÁKUP AUTA?

Daň z nákupu auta (PST) platí kupující. Protože se počítá z ceny auta, je nejlepší se s prodejcem domluvit na tom, že do papírů napíše nižší částku. V našem případě 800 CAD. Pojišťovnu samozřejmě zajímá, proč je cena nižší než tržní, takže je třeba to něčím oddůvodnit. Náš Dodge měl prasklé přední sklo, vydával děsivé zvuky a už se na něm začala projevovat koroze, takže jsme si ani dlouho nemuseli vymýšlet. Nejlepší ale je, že pojišťovna nikdy auto neviděla a ani to neměla v plánu. Teoreticky by sis tak mohl vymyslet směšně nízkou prodejní cenu a napovídat pojišťovákům, že je auto určené spíš na šroťák. Vyplatí se ale riskovat, že by se v tom někdo mohl šťourat?

JAKOU VÝŠI POJIŠTĚNÍ?

Tohle už záleží čistě na tobě. My se nechali ukecat na 1 milion dolarů, pro případ, že bychom někomu způsobili škodu. Základ je 250 000 dolarů. Naše auto nicméně nijak pojištěné nebylo. Brali jsme to prostě tak, že jestli ho sešrotujeme, tak se nedá nic dělat.

A CO DÁLE?

Platit a platit. Prodejci jsi pravděpodobně zaplatil před cestou na pojišťovnu, ale stále zbývá pojišťovna. Té zaplatíš za registraci, pojištění, daň a krásné nové poznávací značky, které ti obratem přinesou z druhé kanceláře. Značky je samozřejmě třeba namontovat a to je vše. Můžeš rovnou odjet, aniž by ti kdokoliv kontroloval auto, nebo ti řekl, že si máš pro značky dojít příští týden nebo dokonce měsíc. Rozhodně si ale dobře uschovej tvé potvrzení o registraci vozidla, jinak už ho nikomu neprodáš.

 

Tady už jsme se nevěřícně radovali z nových značek. 

PÁR VÝHOD NAVÍC!

Kromě toho, že s pojištěním můžeš projet celou Kanadu, je tu ještě jedna třešnička na dortu. Pojištění totiž platí i na území USA, takže pokud si vyřídíš víza, můžeš si s autem zajet i do států, případně až do Mexika, kde už ale budeš potřebovat jinou pojistku. Daleko víc ale doporučejeme využít koupi auta pro dlouhodobější cestování v USA. Ve Spojených státech si totiž jako turista bez social security number auto nekoupíš za žádných okolností. Když ale doletíš do Vancouveru, koupíš během pár hodin auto, absolvuješ tříměsíční okruh po USA, vrátíš se a prodáš auto za stejné peníze, to už se bavíme o velké úspoře.

 

CELKOVÁ KALKULACE

Vybavený Dodge Grand Caravan 2005 nás vyšel na 1600 CAD.

Pojištění, registrace, daň a SPZky na dalších 1212 CAD. Ano, pojištění je drahé, ale pokud nevlastníš kanadský řidičák, bohužel cenu nijak nesrazíš. Dokonce ani nehraje velkou roli, kolik ti je let, což většinou pojišťováky zajímá nejvíc. Pokud tě drahé pojištění začíná odrazovat, vzpomeň si na to, že auto můžeš za tři měsíce prodat a tím pádeš budeš prakticky platit jen za to pojištění.

Budou-li ti tři měsíce málo, pojištění lze bez problémů prodloužít, ale bohužel opět na celé tři měsíce. Jedinou výhodou v tomhle případě je, že bude cena ponížena o daň, registraci a SPZky. V našem případě by prodloužení pojištění vyšlo na 1070 CAD. 

 

Už jen pořádně připevnit a hurá na cestu.

TIP NA ZÁVĚR

Po odchodu z pojištovny je třeba mít u sebe tři dokumenty. První, který shrnuje výšku tvého pojištění a jednotlivé položky, za které se pojišťovně platilo. Tenhle je spíš pro tvůj přehled, ale určitě jej uschovej.
Další, který v dolní části obsahuje registraci vozidla. Věz, že tento musíš střežit jako oko v hlavě. Jestli totiž nedoložíš spodní část papíru až jej budeš chtít prodat, nepůjde to.
Třetí je kopie přepisu a daňového formuláře Transfer/Tax Form, který vyplňuje prodávající. Určitě jej nevyhazuj. Až budeš auto prodávat, můžeš stejný formulář vyplnit podle tohoto vzoru a ušetřit si nervy. 

Jednotlivé dokumenty najdeš naskenované v galerii níže.